Puma Media
Polish Film Festival
Australia 2017
Sydney:
17 - 26 November, Event Cinemas, 505-525 George Street, Sydney CBD
Canberra:
18 - 26 November, Event Cinemas, 6 Franklin Street, Manuka
Melbourne:
30 November - 10 December, Classic Cinemas, 9 Gordon Street, Elsternwick
Tickets
Partners & Supporters

 

Afterimage
Powidoki

Director: Andrzej Wajda
Writter by: Andrzej Mularczyk
Cinematography: Paweł Edelman
Producer: Michał Kwieciński
Production Company: Akson Studio
Cast: Bogusław Linda, Bronisława Zamachowska, Zofia Wichłacz, Tomasz Włosok, Paulina Gałązka, Mateusz Rusin,
Irena Melcer

Genre: Biography | Drama | History
Duration:
98 min.
Poland 2016
Classification: MA 15+

 
DIRECTOR’S NOTE
I wanted to film the story of an artist and painter for a very long time now. I decided to bring Władysław Strzemiński to screen because he is one of the most accomplished Polish artists, and he has been wiped out of the public memory by the consequent actions of the Communist government. Strzemiński understood the path of modern art. He explained it in his book entitled 'Theory of Vision'. The conviction that the abstract art is the only option left to an artist because thematic painting and postimpressionism have already said everything, gave him the strength to oppose the Communist authorities. He was an exceptional teacher, as well as a founder of the second in the world Museum of Modern Art in Łódź in 1934. AFTERIMAGE is a portrait of an unbroken man - a man confident of the decisions he has taken; a man fully dedicated to art. The film depicts four grave years 1949 to 1952, when the sovietisation of Poland took the most radical form and the socialist realism became the obligatory style of artistic expression. I wanted to show a conflict of a distinguished individual with the Socialist state attempting to control every aspect of human life. How a human being can stand against the state apparatus? What is the price one has to pay for freedom of expression? What are the choices each individual faces in a totalitarian country? Although we thought these are questions of the past, they are slowly starting to haunt us also today, and we should not forget what we already know about how to answer them. Andrzej Wajda

SYNOPSIS
In post-war Poland, renowned painter Wladyslaw Strzemiński works as a professor at the National School of Fine Arts in Łódź. A great artist and co-creator of the theory of Unism, Strzemiński became famous before the Second World War. His students still treat him as the "messiah of modern painting", but university authorities and the Ministry of Culture have a very different opinion. Unlike artists loyal to the doctrines of socialist realism and those fulfilling Party tasks, Strzemiński does not compromise his art. He refuses to comply with Party regulations, and is eventually expelled from the university and the artists' union. Despite that, Strzemiński's students continue to support him, and visit him for private lectures during which they pen down his 'Theory of Vision' and listen to his critique of their work. Nevertheless, as the Communist authorities remain persistent in their actions to ruin him, jobless and impaired due to a missing arm and leg, Strzemiński soon falls into poverty and poor health....
 

O FILMIE
Jeden z najznakomitszych twórców w historii kina, zdobywca wielu nagród filmowych - Andrzej Wajda, przedstawia historię człowieka niezłomnego, Władysława Strzemińskiego, pioniera polskiej awangardy, ze znakomitą rolą Bogusława Lindy. Głównym bohaterem jest wielki artysta, wierny własnej wizji sztuki, który nie poddał się obowiązującemu systemowi i w konsekwencji doświadczył dramatycznych skutków swoich wyborów. "Powidoki" to intymny zapis ostatniego okresu życia obdarzonego charyzmą wybitnego malarza. Opowieść o tym, jak komunistyczna władza zniszczyła niepokornego człowieka. Wajda w sposób subtelny i uniwersalny kreśli, tworzony z malarskim kunsztem, obraz świata, w którym piękno i sztuka są prześladowane.

OPINIE O FILMIE
(...) Reżyserowi udaje się klarownie opowiedzieć historię, która stanowi zaledwie wycinek z życia Strzemińskiego, dlatego też nie jest to tradycyjny film biograficzny, w którym możemy dokładnie poznać tę postać i dowiedzieć, się, dlaczego warto było stworzyć o niej tę fabułę. Wajda potępia też ustrój komunistyczny, pokazując go jako bezmyślny twór, który zniszczy wszystko dobre, co stanie mu drodze. W pewnym sensie jasno przekazuje uniwersalną prawdę: polityka nigdy nie powinna mieć wpływu na kulturę, bo może skończyć się to źle. Najjaśniejszym punktem Powidoków jest Bogusław Linda w tytułowej roli. Znów przypomina o tym, że nie jest tylko największym twardzielem polskiego kina, ale też dobrym, utalentowanym aktorem, który potrafi tworzyć subtelne, emocjonalne kreacje. Jego rola nie jest oparta na aktorskich fajerwerkach czy nadekspresji. Spokojna, wyważona, a kiedy trzeba - odpowiednio emocjonalna i charyzmatyczna, a jednocześnie wiele wymagająca od aktora z uwagi na fakt, że gra on kalekę. Linda sprostał wyzwaniu, dając z siebie bardzo dużo. Realizacyjnie jest to naprawdę dopracowany film. Zdjęcia Pawła Edelmana wspaniale pokazują piękno Łodzi, a iluzja budowy realizmu danej epoki jest całkowicie zachowana. Można w to uwierzyć, dać się wciągnąć i wczuć. (...)
Adam Siennica naekranie.pl

"(...) W dobie szalejącego na całym świecie populizmu i pogardy wobec inności Wajda nakręcił film o potrzebie wewnętrznej wolności. Przypomniany przez reżysera malarz Władysław Strzemiński stanowi inspirującą figurę oporu przeciw władzy chcącej odebrać mu swobodę ekspresji. "Powidoki" to jednak nie tylko portret antykomunistycznego buntownika, lecz także wyraz uznania złożony przez jednego artystę drugiemu. (...)
Piotr Czerkawski - filmweb,pl